11°C pochmurno z przejaśnieniami

Madame Butterfly

Kiedy: 2015-12-19 , godzina: 19:00

Rozrywka, Madame Butterfly - zdjęcie, fotografia

Premiera spektaklu Giacomo Pucciniego

Opera „Madame Butterfly” Giacomo Pucciniego, wystawiana z niesłabnącym powodzeniem na największych scenach operowych świata, miała swoją prapremierę w Mediolanie na deskach Teatro alla Scala w 1904 r. Po wojnie Opera Wrocławska wystawiła spektakl w roku 1946 (premiera odbyła się pod kierownictwem muzycznym Stefana Syryłło, pieczę nad reżyserią objął nad nią Stanisław Drabik, a nad scenografią Witold Fedorski wraz z Jerzym Feldmanem), a następnie w 1949, 1952 oraz 1993 r. Po latach nieobecności na wrocławskiej scenie powraca w nowej odsłonie, pod kierownictwem muzycznym Ewy Michnik, ze scenografią i kostiumami Williama Orlandiego i w reżyserii słynnego Giancarlo del Monaco, jednego z najważniejszych i najbardziej rozchwytywanych reżyserów swego pokolenia.

Giancarlo del Monaco, syn słynnego tenora Mario del Monaco, jako reżyser współpracował z najważniejszymi osobistościami operowego świata. Reżyserował spektakle na deskach najlepszych teatrów muzycznych, między innymi w Barcelonie, Berlinie, Bolonii, Buenos Aires, Hamburgu, Los Angeles, Madrycie, Monachium, Mediolanie, Montpellier, Neapolu, Nowym Yorku, Paryżu, Pekinie, Rzymie, Stuttgarcie, Tel Awiwie, Wenecji, Waszyngtonie, Wiedniu i Zurychu. Był dyrektorem generalnym oper w Bonn (Niemcy) oraz Nicei (Francja), dyrektorem generalnym Festiwalu Macerata (Włochy), pełnił też funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu Tenerife Opera. Jest laureatem licznych nagród.

Na scenie będziemy mogli podziwiać między innymi wybitnego tenora Jamesa Valentiego, znanego widzom z artystycznej elegancji, doskonałej prezencji scenicznej oraz przede wszystkim z głosu z ciepłym włoskim brzmieniem oraz Ermonelę Jaho, która od momentu artystycznego debiutu cieszy się reputacją wielkiej scenicznej osobowości, potrafiącej swoja muzykalnością i magnetyzmem „dotknąć" duszy każdego słuchacza.

Temat uwiedzenia i porzucenia jest obecny w operze nie od dziś. „Madame Butterfly" wpisuje się świetnie w tę tradycję. Ukazuje nam obraz Japonii widzianej oczami wyobraźni włoskiego kompozytora. Poprzez historię miłości gejszy Cio-Cio-San do porucznika Pinkertona mamy możliwość zobaczyć różnice w postrzeganiu takich wartości jak miłość i lojalność przez ludzi wywodzących się z odmiennych kultur. Kontrast pomiędzy Zachodem a Orientem znajduje swoje odzwierciedlenie również w pięknej i nastrojowej muzyce Pucciniego. Od samego początku opery zdaje się ona zwiastować tragiczny los tytułowej bohaterki, jak gdyby Cio-Cio-San przeczuwała w głębi swoje przeznaczenie. Spotkanie z Pinkertonem to piękny lecz nierealny sen, z którego gejsza nie chce, ale będzie musiała się obudzić.

Spektakl wykonywany będzie  w języku włoskim z polskimi napisami.

Kierownictwo muzyczne, dyrygent: Ewa Michnik

Inscenizacja i reżyseria: Giancarlo del Monaco

Reżyser świateł: Wolfgang von Zoubek

Scenografia i kostiumy: William Orlandi

Autor plakatu: Zbigniew Czop

 

Obsada:

Cio-Cio-San - Ermonela Jaho*, Eliza Kruszczyńska, Anna Lichorowicz

Pinkerton - James Valenti*, Nikolay Dorozhkin, Igor Stroin

Suzuki - Barbara Bagińska, Jadwiga Postrożna, Irina Zhytynska

Sharpless - Valdis Jansons, Jacek Jaskuła

Goro - Edward Kulczyk, Aleksander Zuchowicz

Książe Yamadori - Tomasz Rudnicki, Łukasz Rosiak

Wuj Bonzo - John Paul Huckle, Marek Paśko, Makariy Pihura

Kate Pinkerton - Katarzyna Haras-Kruczek, Irina Zhytynska Yakuside - Tomasz Raff, Tomasz Rudnicki

Komisarz Cesarski - Marek Klimczak, Zbigniew Kryczka

Urzędnik Rejestrowy - Janusz Zawadzki, Andrzej Zborowski

Matka - Barbara Bagińska, Dorota Dutkowska

Ciotka - Ewa Tracz, Katarzyna Słowińska

Kuzynka - Joanna Marszałek, Marta Brzezińska

 

Dyrygent - Ewa Michnik

Inspicjent - Adam Frontczak

*gościnnie

Dyrekcja zastrzega sobie prawo do zmian w obsadach.

więcej informacji: http://www.opera.wroclaw.pl/1/index.php?page=9&stage_id=200

Rezerwacja biletów: [email protected]

71 370 88 80 71 370 88 81

Giancarlo del Monaco Reżyser

Giancarlo del Monaco, światowej sławy reżyser operowy i syn słynnego tenora Mario del Monaco, wystawiał swoje opery na największych scenach światowych. Dominującą cechą jego twórczości jest dbałość o detale, co przynosi pełne mocy, porywające rezultaty. Dorastając w cieniu sławnego ojca, który pracował z największymi reżyserami ówczesnego świata, jak również najwybitniejszymi śpiewakami operowymi XX wieku, Giancarlo od zawsze był otoczony sztuką najwyższej jakości, co wykształciło u niego rzadko spotykaną u reżyserów wrażliwość muzyczną.

Zadebiutował w 1965 roku w Syrakuzach operą „Samson i Dalila”. W kolejnych latach pracował w Niemczech jako asystent Wielanda Wagnera, Guntera Rennerta i Waltera Felsensteina, zaś w latach 1968–1970 był osobistym asystentem Rudolfa Gamsjagera i kierownikiem artystycznym we wiedeńskim Staatsoper. Od 1970 do 1973 roku pracował jako reżyser w Ulm, gdzie dokonał około 15 premier.

W 1975 roku wraz z ojcem założył Festival Montepulciano, którego został artystycznym dyrektorem. Pięć lat później został mianowany dyrektorem generalnym w Kassel Staatstheater. W następnych latach objął kierownictwo kolejno festiwalu Macerata (1986 – 1989), Opery w Bonn (1992–1997) oraz Opery w Nicei (1997–2001).

Jego repertuar liczy ponad 100 oper. Wystawiał je w Barcelonie, Pekinie, Berlinie, Monachium, Bolonii, Buenos Aires, Catanii, Hamburgu, Los Angeles, Madrycie, Mediolanie (La Scala), Wenecji (Opera Fenice), Torino, Atenach, Montpelier, Neapolu, The Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Paryżu, Rzymie, Savonlinnie, Stuttgarcie, Tel Avivie, Waszyngtonie, Wiedniu i Zurychu. W 1991 roku został zaproszony do wyreżyserowania „Dziewczyny ze Złotego Zachodu” w Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Zaraz potem wystawił „Stiffelio”, „Madame Butterly”, „Simon Boccanegra” oraz „Moc przeznaczenia”, za która dostał nagrodę Amerykańskiego Instytutu Verdiego. Jedna z jego produkcji zrealizowana dla Metropolitan Opera została sfilmowana i transmitowana przez krajową telewizję.

Współpracował z najważniejszymi współczesnymi dyrygentami (Riccardo Chailly, Wolfgang Sawallisch, George Pretre, Giuseppe Sinopoli) i scenografami, współtworząc wraz z nimi najbardziej inspirujące, widowiskowe i zapierające dech w piersiach kreacje sceniczne w historii opery. Giancarlo del Monaco otrzymał szereg nagród i wyróżnień, do których zaliczają się: Viotti d’Oro, Bundesverdienskreutz 1. Klasse otrzymany z rąk Prezydenta Republiki Federalnej Niemiec, Cavaliere Ufficiale della Repubblica, Commendatore dell'Ordine al Merito della Repubblica Italiana, Brasilian Ordem Nacional o Cruzeiro do Sul za pracę przy operze „II Guarany” Carlosa Gomesa w 1994 roku, jak również nagrodę za nagranie tego dzieła z Placido Domingo w Bonn dla Sony Classics. Giancarlo del Monaco otrzymał doktorat honoris causa w Palm Beach Community College, tytuł Chevalier des Arts et des Lettres od francuskiego Ministra Kultury, tytuły: Citoyen d'Honneur de la Ville de Montpellier, Aigle de Cristal de la Ville de Nice, the Spanish Lyric Award, Premios Liricos Teatro Campoamor za reżyserię „Cavalerii Rusticana” w Teatro Real w Madrycie.

Od 2009 do 2011 był dyrektorem artystycznym Festiwalu Operowego na Teneryfie. W 2013 roku wystawił „Toscę” w Lozannie, „Napój miłosny” i „Otello” w Helsinkach oraz „Włoszkę w Algierze” w Pekinie.

Do jego najważniejszych projektów w roku 2014 zaliczyć można bez wątpienia reżyserię „Manon Lescaut” w Lipsku, „Luisy Miller” w Lozannie, „Roberta Devereux” w Zurichu, „Andrei Chenier” we Florencji, „Rycerskości wieśniaczej” oraz „Pajaców” w Pekinie. W 2015 wystawił „Otello” w San Paolo, „Córkę pułku” oraz nową chińską operę w Pekinie. Obecnie pracuje nad reżyserią spektakli „Luisa Miller” w Sydney i „Andrea Chenier” we Florencji.

Madame Butterfly komentarze opinie

Dodajesz jako: Zaloguj się