16°C bezchmurnie

Kampania Mam Kota Na Punkcie Mleka z wizytą we Wrocławiu - AKTUALIZACJA

Kiedy: 2015-04-16 , godzina: 10:00 | Gdzie: Młodzieżowy Dom Kultury Śródmieście

  • Fotka nr 0 z 5
  • Fotka nr 1 z 5
  • Fotka nr 2 z 5
  • Fotka nr 3 z 5
  • Fotka nr 4 z 5

Mam kota na punkcie mleka - zaproszenie na Mleczne Lekcje

 

Zapraszamy na Mleczne Lekcje, przygotowane z myślą o uczniach wrocławskich szkół podstawowych w ramach kampanii „Mam kota na punkcie mleka”.

 

O tym, jak ważne jest kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych wśród dzieci oraz roli programów edukacyjno-informacyjnych w tym obszarze mówili organizatorzy kampanii „Mam kota na punkcie mleka” podczas wizyty we Wrocławiu. Na spotkanie, które odbyło się 16 kwietnia w Młodzieżowym Domu Kultury Śródmieście, zostali zaproszeni przedstawiciele wrocławskich mediów oraz uczniowie szkół, które przystąpiły do programu. 

 

W czwartek, 16 kwietnia, przyjeżdżamy do Wrocławia, by spotkać mlecznych entuzjastów i podzielić się z nimi naszą wiedzą podczas kreatywnych zajęć prowadzonych przez maskotkę programu, Kota Mleczysława i ekipę animatorów.

 

Moc wrażeń oraz okazji do fotografowania dzieciaków „w akcji” gwarantowana.

 

 

Czy wiecie, że mleko i przetwory mleczne są źródłem m.in.: wapnia, białka oraz witaminy D? Te z kolei są potrzebne do prawidłowego wzrostu i rozwoju kości!

 

Według raportu „Przegląd rynku produktów mleczarskich” przeprowadzonego przez Polską Izbę Mleka (PIM), mleko codziennie spożywa mniej niż 20% Polaków. Co więcej, jak wynika z danych zgromadzonych przez PIM, aż 22% procent chłopców i 16% dziewcząt w wieku gimnazjalnym spożywa mleko rzadziej niż co 2-3 tygodnie.

 

 

Potwierdzają to także dane Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, z których wynika, że Polska jest daleko w tyle za innymi krajami Unii Europejskiej jeżeli chodzi o spożycie mleka. Konsumpcja w naszym kraju wyniosła w 2011 roku 193 litry w przeliczeniu na mieszkańca. W innych krajach wspólnoty jest ona o około 100 litrów większa. 

 

W związku z tym Polska Izba Mleka wraz z Polską Federacją Hodowców Bydła i Producentów Mleka zainicjowały program „Mam kota na punkcie mleka”. Celem akcji jest m.in. edukacja i poinformowanie grup docelowych (dzieci i młodzieży oraz matek, rodziców i nauczycieli) o właściwościach odżywczych mleka i produktów mleczarskich (jogurty, sery i mleko), zwiększenie wiedzy na temat racjonalnego odżywiania się oraz utrwalenie pozytywnego wizerunku mleka i produktów mleczarskich. 

 

 

Do udziału w projekcie zaproszono ponad 2300 szkół podstawowych i gimnazjów, zaangażowano ekspertów, nauczycieli, rodziców i opiekunów. Przewidziano szereg akcji, aktywności i wydarzeń. Wszystko po to, aby w prosty i zabawny sposób przekazać wiedzę, która zakrzewi w młodych ludziach nawyk picia mleka i spożywania produktów mlecznych. 

 

Czwartkowe przedpołudnie było okazją do przyjrzenia się rezultatom kampanii, której celem jest zachęcenie uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych do spożywania mleka i jego przetworów. Ponad dwa lata intensywnych działań prowadzonych w jej ramach zaowocowały znakomitymi wynikami: na zaproszenie do programu odpowiedziało blisko 2330 szkół i 258 000 dzieci, w tym 129 placówek i 19 806 uczniów z województwa dolnośląskiego.

 

Mleko w liczbach

W Polsce produkuje się nieco ponad 12 mld litrów mleka rocznie . Choć pod tym względem zajmujemy 4. miejsce w Unii Europejskiej , spożycie mleka w naszym kraju jest niemal o połowę mniejsze niż średnia unijna i wynosi około 206 litrów na osobę rocznie . Jest jednak powód do optymizmu: z rezultatów badań w zakresie spożycia mleka przeprowadzonych wśród uczniów szkół biorących udział w programie „Mam kota na punkcie mleka” wynika, że wzrosła zarówno częstotliwość, z jaką młodzi Polacy sięgają po produkty mleczne, jak również wiedza o wartościach odżywczych mleka i jego roli w diecie. Już ponad 80% dzieci uczestniczących w programie uważa, że dieta zawierająca nabiał to sposób na utrzymanie dobrej formy. Niemal połowa z nich w tym celu codziennie sięga po mleko, zaś trzy czwarte odwiedza stronę kampanii, by poszerzyć swoją wiedzę o produktach mlecznych.

 

–Rezultaty badań świadczą o tym, że mleczna edukacja przynosi konkretne efekty. Dzieci są coraz bardziej świadome tego, w jaki sposób powinny się odżywiać. Cieszy nas, że ta wiedza przekłada się na ich faktyczne wybory żywieniowe i w codziennym uczniowskim jadłospisie coraz częściej goszczą produkty z nabiałowej rodziny – podkreśliła Marta Jemieljańczuk z Polskiej Izby Mleka.

 

Na rolę prawidłowych nawyków żywieniowych uwagę zwróciła Anita Jeziorska, dietetyk oraz ekspert programu „Mam kota na punkcie mleka”. – Dobrze zbilansowana dieta, bogata w niezbędne organizmowi składniki odżywcze, witaminy oraz minerały, to podstawa prawidłowego rozwoju. Jednym z najbardziej wartościowych jej elementów są produkty mleczne. Ich regularne spożywanie to znakomity sposób na dostarczenie organizmowi łatwo przyswajalnego wapnia, wysokiej jakości białka, witamin z grupy B, a także A i D – wyjaśniła. Zdaniem ekspertów z Instytutu Żywienia i Żywności, aby pokryć dobowe zapotrzebowanie na wapń, dzieci powyżej 10. roku życia powinny sięgać po 3-4 porcje nabiału dziennie.

 

– Jedna porcja to, przykładowo, szklanka mleka lub kefiru, kubeczek jogurtu albo dwa plasterki sera żółtego – wylicza Jeziorska.

 

Dzieci z mlekiem za pan brat

Na uczniów zaproszonych do udziału w Mlecznych Lekcjach czekał Kot Mleczysław oraz doświadczeni animatorzy, którzy poprowadzili interaktywne zajęcia według scenariusza łączącego edukację z zabawą. Grając w specjalnie przygotowaną Mleczną Grę planszową, rozwiązując rebusy i tworząc mleczny komiks dzieci dowiedziały się, jakie cenne składniki odżywcze kryją się w produktach nabiałowych, a także dlaczego warto „mieć kota na punkcie mleka” podczas komponowania codziennej diety. Na koniec każdy uczestnik zajęć mógł przez chwilę zmienić się w małego artystę, ozdabiając kubek na mleko według własnego pomysłu. Przez cały czas wysiłkom uczniów kibicował Mleczysław. W finale spotkania sympatyczny bohater mlecznej kampanii wręczył dzieciom dyplomy i pozował z nimi do pamiątkowego zdjęcia.

 

O programie

Celem programu „Mam kota na punkcie mleka” jest edukowanie odbiorców w zakresie zasad racjonalnego żywienia oraz roli mleka i produktów mlecznych w diecie. Projekt obejmuje działania informacyjne skierowane do uczniów szkół podstawowych i gimnazjów, ich rodziców oraz nauczycieli z całego kraju. Trzyletnia kampania, prowadzona przez Polską Izbę Mleka oraz Polską Federację Hodowców Bydła i Producentów Mleka, jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, Rządu Polskiego oraz Funduszu Promocji Mleka.

 

Program finansowany jest z trzech źródeł: Komisji Europejskiej, budżetu krajowego oraz Funduszu Promocji Mleka  

 

 

 

Kampania Mam Kota Na Punkcie Mleka z wizytą we Wrocławiu - AKTUALIZACJA komentarze opinie

Dodajesz jako: Zaloguj się

Wydarzenia, Wrocław - więcej informacji